Smeshworks Netersel: van uitvinding tot oplossing

De Brabantse Kempen is rijk aan ondernemers, kundige mensen en mooie samenwerkingsverbanden. In dit artikel leren we ondernemer en uitvinder Leon Lauwers kennen. Hij is eigenaar van Smeshworks BV en uitvinder van ‘Smeshgear’: transmissie-systeem voor elektrische motoren waarmee veel meer rendement gehaald kan worden. Momenteel werkt hij aan een aandrijflijn, de zogenaamde Smesh-E-Axle, voor elektrische vrachtwagens. Als deze achteras, daadwerkelijk kan wat Lauwers heeft bedacht dan is dit echt een gat in de markt.

Lauwers heeft zich onlangs gevestigd in Netersel. Het betreft een ruim perceel met de nodige opstallen en een woonhuis, de verbouwing moet nog plaatsvinden. Lauwers vertelt: “Een aantal van de opstallen gaan we slopen en daar komt een mooie werkplaats voor terug.” vertelt hij enthousiast. Stil kijkt hij even voor zich uit en zegt: “Het is best een spannende tijd. Investeerders zijn heel voorzichtig op dit moment door Corona. We hebben echt zo’n mooi concept ontwikkeld, maaar daarvoor hebben we investeerders met lef en visie nodig die nu in willen stappen. Toch geloof ik dat het nu kan. Sterker nog, nu meer dan ooit. De wereld is klaar voor deze duurzame oplossing.”

Lauwers is een echte uitvinder, en daarmee een ondernemer tegen wil en dank. Lauwers: “Ik geloof in eenvoud, vraag me bij alles of of het niet simpeler kan.” Lauwers blijft zoeken naar de mogelijkheden waarvan hij voelt dat die er (tóch) zijn, maar waarvoor je verder moet zoeken buiten de bekende kaders of in combinatie met andere technieken. En die eenvoud levert de grootste bijdrage aan duurzame oplossingen voor grote vraagstukken. SmeshGear is daar een mooi voorbeeld van.

Die eenvoud levert de grootste bijdrage aan duurzame oplossingen voor grote vraagstukken.

Het bijzondere van de SmeshGear is niet het tandwielstelsel zelf maar de wijze waarop deze wordt geschakeld. SmeshGear is toepasbaar op een kleine (elektro-) motor van een compressor maar ook in een waterkrachtturbine. Het is een stap in de techniek waar een grote vraag naar is: mechanisch schakelen zonder rendementsverlies en op een simpele, eenvoudige en betrouwbare manier, waardoor er een betere controle en beheersing van de machine ontstaat. Lauwers: “Om de meerwaarde hiervan uit te leggen haal ik altijd het volgende voorbeeld aan: Als we met een benzine- of dieselauto optrekken, rijd je weg in de 1e versnelling, op de snelweg rijd je in de 5e of 6eversnelling. Je moet je voorstellen dat de elektrische auto’s van nu in de 3e versnelling op moeten trekken en in diezelfde 3e versnelling hun topsnelheid moeten halen… Het kan dus wel en lukt ook wel, maar het is zeker niet efficiënt. Je kunt veel meer rendement halen uit de huidige elektrische motoren. Daarom hebben we de SmeshGear transmissie ontwikkeld waarmee het mogelijk is om een elektrische motor op maat te maken door op het juiste moment het juiste vermogen te laten leveren. Deze technologie is internationaal gepatenteerd.”

De techniek is al toegepast in verschillende voertuigen: e-bikes, auto’s en ook motorfietsen. Waaronder de elektrische motorfiets STORM Wave van het Storm-team van de TUE. Het team reed in 80 dagen de wereld rond (26.000 kilometer) op hun zelfgebouwde elektrische toermotor. De motor kan 380 kilometer rijden zonder opladen en heeft een (begrensde) topsnelheid van 160 km/h. Het Storm-team noemt de SmeshGear, samen met het batterijenpakket, ‘de twee unieke vindingen die deze reis rond de wereld mogelijk hebben gemaakt.’ Meer hierover is de lezen op de website van www.smesh.eu.

De aandrijflijn voor vrachtwagens waar Lauwers met zijn team momenteel keihard aan werkt is misschien nog wel de meest baanbrekende oplossing. De huidige elektrische vrachtwagens hebben wel bergen vermogen maar niet de trekkracht die ze moeten hebben. De Smesh-E-Axle van Smeshworks zou daar rigoreus verandering in kunnen brengen. Sterker nog, het team van Lauwers durft het wel aan om de Smesh-E-Axle in te bouwen in heavy duty trucks, treingewichten (=GVW) van 70 ton. Lauwers: “Onze techniek garandeert vanaf 40% meer rendement, met dezelfde batterij/motor. Ik denk dat onze schakelas de vrachtwagenwereld voorgoed gaat veranderen. En dat denk ik niet alleen.”

Er wordt zeer hard aan het proefmodel gewerkt. Lauwers: “Ik verwacht de complete aandrijflijn in januari testklaar te hebben. Daarna gaan we in Frankrijk uitgebreid testen. Als die testen er goed uit zien, staan de klanten in de rij voor ons concept. De komende maanden wordt het erop of eronder. Het gaat er om spannen, maar we gaan er voor!”

Bron: https://brabantsekempen.eu/portfolio-items/smeshworks/