Terugblik Meet & Match 12 december

“We hebben een match! Jordy wil graag vrachtwagenchauffeur worden, net als zijn opa. Hij woont in Budel, dus dat is even wat afstemmen, maar we gaan in oplossingen denken. We hebben personeel dat daar woont, dus daar kan hij best mee meerijden. Hij gaat snel een dagje meedraaien en bij KLG Europe kijken!” Aldus Bianca Arens, donderdagmiddag na de Meet & Match van Kempisch Ondernemers Platform, Pius X-College en Speciaal Onderwijs De Groote Aard SO – VSO.

Voor alweer de derde keer lieten we als bedrijfsleven en onderwijs leerlingen van deze twee praktijkgerichte scholen kennismaken met ondernemers uit de Kempen. En die kwamen met velen, maar liefst 21 mensen van twaalf bedrijven schoven aan in Bladel. Ze kregen eerst een uiterst interactieve workshop van Rolf Busman, waarin helder werd dat een veilige werksfeer en goede communicatie essentieel zijn om de samenwerking tussen leerling en stagebedrijf goed te laten werken.

Trots zijn we op de bedrijven die zich met veel enthousiasme in dit avontuur stortten, want ze mochten na een korte casus zelf in tweetallen aan de slag. Eén persoon werd geblinddoekt, en de ander moest begeleiden in een trefbalspel. Naast het gezonde Kempische fanatisme, ‘ik denk echt dat wij hebben gewonnen’, merkten veel deelnemers op dat de les ‘heel waardevol is’. “We weten nu dat we duidelijk moeten communiceren.”

Dat konden ze erna aan de ronde tafel-gesprekken met de jongeren direct in de praktijk brengen. Het leverde goede tips op, zoals de opmerking van een van de meiden die al eens stage liep. “Je moet gewoon jezelf blijven.” En een ander merkte op dat het stagehandboek nog best ingewikkeld was opgeschreven, waarop een ondernemer aanhaakte: “Veel praktijkbegeleiders houden ook niet zo van lezen.”

Alle bedrijven kregen na afloop nog de nodige informatie mee, waaronder de factsheet van Kempisch Ondernemers Platform, Speciaal Onderwijs De Groote Aard SO – VSO, Pius X-College en Kempenplus, met tips voor ondersteuning bij het aannemen van personeel uit deze doelgroep. Maar er waren ook ‘kletspotten’ van Baan zoekt Mens, waarmee bedrijven intern het gesprek kunnen aangaan hoe ze diversiteit makkelijker gaan maken. Een mooie samenwerking van Ergon en UWV die we nu introduceren in de Kempen.