‘Slimmere marketing met AI’– start van het Marketingnetwerk De Kempen

photo 2025 05 22 18 23 58

Donderdag 22 mei organiseerde het Kempisch Ondernemers Platform (KOP) een uitverkochte kennissessie rondom het thema Marketing & AI. In samenwerking met Edwin Vlems van Comaxx en Chris Hoste van Acknowledge, kregen de 30 aanwezige marketingprofessionals een inspirerende en prikkelende inkijk in de toekomst van hun vakgebied.

Kennisdelen als marketingstrategie

De aftrap was voor Edwin Vlems, die met het verhaal van Pater van den Elsen een bijzondere parallel trok tussen de Kempische traditie van kennisdeling en moderne marketingprincipes. Volgens Edwin is kennisdeling het fundament van demand generation: door waardevolle kennis te delen trek je klanten vanzelf aan. Maar wat als je dat proces slimmer kunt maken met behulp van AI?

Met aansprekende voorbeelden liet Edwin zien hoe AI kan helpen bij het ontwikkelen van een demand generation playbook, het testen van producten bij digitale persona’s en het automatisch creëren van relevante content. AI is daarmee geen bedreiging, maar een kans – mits je weet hoe je het goed inzet.

Digitale geletterdheid en wetgeving

De tweede spreker, Chris Hoste, richtte zich op een minstens zo belangrijk aspect van AI: de risico’s en verantwoordelijkheden. Hij nam de deelnemers mee in de wereld van de Europese AI-wetgeving en de noodzaak van digitale geletterdheid binnen organisaties. Zijn boodschap was helder: zonder beleid rondom AI loop je als organisatie niet alleen achter de feiten aan, maar ook juridische risico’s.

Geboorte van een nieuw netwerk

photo 2025 05 22 18 23 59
Marketing & AI Comaxx 22052025

De opkomst en het enthousiasme onder de deelnemers bevestigden één ding: het onderwerp leeft enorm. Reden genoeg voor het KOP om een vervolg te geven aan dit initiatief. Tijdens de sessie is dan ook direct het startschot gegeven voor een nieuw initiatief: Marketingnetwerk De Kempen.

Deze community van marketingprofessionals uit de regio komt enkele keren per jaar bijeen om kennis te delen, inspiratie op te doen en elkaar verder te helpen. Zoals Edwin het treffend zei: “We zijn benieuwd naar marketeers die hun verhaal (en/of locatie) willen delen. Daar hebben we als Kempenaren immers geen moeite mee.”

Wil je ook onderdeel worden van het Marketingnetwerk De Kempen of een volgende sessie bijwonen? Laat het ons weten via stefan@hetkop.nl