Overweldigende belangstelling eerste KOP Congres

Ondernemers Kempen: ‘Schaalsprong’ gezamenlijk aangaan

De enorme groei in de Brainportregio is een lust én last, en het thema leeft bij ondernemers in alle Kempengemeenten. Dat bleek uit de overweldigende opkomst bij het eerste congres van het Kempisch Ondernemers Platform (KOP), afgelopen donderdagavond in de Muzenval in Eersel. Voorzichtige conclusie? De optelsom van de lusten zal groter zijn dan de lasten. Maar in gezamenlijkheid werd ook geconstateerd dat het succes zal afhangen van de mate waarin bedrijven kunnen samenwerken en oog houden voor de passie en werkplezier van hun medewerkers.

Ruim tweehonderd ondernemers, van eenpitters tot grote MKB-bedrijven, hoorden dan ook de oproep van ondernemers en bestuurders om de uitdagingen rond de schaalsprong nog meer samen op te pakken en zich hiervoor aan te sluiten bij het KOP. Voorzitter Hans van den Dungen maakte de nieuwe huisstijl en visie bekend en liet weten dat na de vier ondernemersverenigingen Eersel, Bladel, Reusel-De Mierden en Bergeijk ook het VIC- Valkenswaard zich wil aansluiten bij het Kempisch Ondernemers Platform. Leden van deze ondernemersverenigingen kunnen partner worden van het KOP en gebruik maken van kennissessies, workshops en bijvoorbeeld projecten rond jongeren, HR en energie.

Verbondenheid

Het succes van de Brainportregio, wie had dat in de donkere 90’er jaren kunnen voorspellen, refereerde CEO Guustaaf Savenije van VDL-ETG nog eens. De recent aangetreden Eindhovense burgemeester Jeroen Dijsselbloem vertelde vanuit zijn rol als voorzitter stichting Brainport Eindhoven bij de aftrap van het congres al dat de destijds ontstane ‘verbondenheid in de regio’ hem het meeste opvalt. “Als we er niet in slagen om alles in balans te ontwikkelen, dan loopt het echt vast. Zoek dus je samenwerkingspartners op. In het onderwijs. Zoek contact met overheden. En wij komen voor thema’s ook bij bedrijven langs, neem de infrastructuur of vastgelopen woningmarkt. We moeten het echt samen doen.”

Daarbij komen de grootste bedrijven eerst aan de beurt, stelde Dijsselbloem een gealarmeerde ondernemer uit de zaal gerust. “Maar uiteindelijk moet iedereen iets bijdragen. Dat kan ook door het geven van een gastles of het enthousiasmeren van jongeren door hen in je bedrijf uit te nodigen.” Zaken die het KOP sinds jaar en dag op zich heeft genomen en waarbij ondernemers op weg worden geholpen met kennis, leskisten en workshops.

Energiecongestie

Ook de kennis en samenwerking die vanuit het Kempisch Ondernemers Platform wordt opgebouwd rond de energiecongestie, is essentieel om ervoor te zorgen dat bedrijventerreinen verder kunnen, benadrukte de Bergeijkse wethouder Stef Luijten. Hij gaat minister Jetten (Klimaat en Energie) binnenkort ook om een financiële bijdrage vragen. “Het KOP brengt een projectleider in voor de aanpak op de Waterlaat. Scholte en Alius brengen hun kennis in. Dat is van onschatbare waarde, wij hebben als Kempengemeente die kennis niet. Met deze aanpak kunnen we de opgebouwde ervaringen en kennis stap voor stap naar andere bedrijventerreinen brengen.” En daarmee ook zorgen dat íedere ondernemer mee kan doen, voegde directeur Sander Drissen van Scholt Energy toe.

Door de enorme boost die de groei van ASML met zich meebrengt, groeien veel toeleveranciers in de Kempen. Maar er zijn meer bedrijven, die ook groeien, maar er geen direct voordeel van hebben, werd naar voren gebracht door onder andere CEO’s Lotte van de Ven van Vencomatic en Tijn van Elderen van Brabantia. “En ook wij zoeken personeel. Maar we hebben wat anders te bieden dan zij. Een heel persoonlijke werksfeer, mensen blijven vaak heel lang bij ons. Als er iemand solliciteert die zegt dat hij carnavalswagens bouwt, zeggen wij: ‘Dan kan je hier ook aan de slag,” waarbij Van de Ven het Bergeijkse accent van de HR-medewerker toevoegde. Die concurrentieslag voelt ook het Valkenswaardse Brabantia, bevestigde Van Elderen, terwijl hij de zaal inkeek: “We zoeken al een half jaar een accountmanager, dus als iemand er eentje weet!”

Vastgelopen woningmarkt

En in die schaalsprong moet de woningmarkt mee, inclusief stikstofproblematiek en heftige concurrentie. Meerdere sprekers vertelden dat ze hun kinderen zien worstelen op de huizenmarkt. “Een expat bij ASML kan door een heel groot belastingvoorstel en hoger salaris 20- tot 30.000 euro meer uitgeven aan een huis, en heeft zelf niet eens in de gaten dat hij daarmee een ander, geworteld in de regio, uit de markt drukt. In Eindhoven moet de aankoop van een tweede huis als investering gewoon verboden worden,” maakte Savenije van VDL het probleem heel concreet. “Wij hebben inmiddels een heel programma voor de schuldenproblemen van onze werknemers. De tweedeling in de samenleving is echt een heel groot probleem. Ik vind dat heel pijnlijk.”

Voorzitter van bestuur Laurent de Vries van het Summa College vatte de zorg voor personeel wellicht het beste samen: “Een mens is meer dan een productiemiddel. Investeer in mensen, kijk naar de diversiteit van je medewerkers. Dat doen we bij onze studenten ook. Stel het geluk centraal en sluit aan bij de passie van je medewerkers. Die zit hem niet alleen in geld.” Hij bood ondernemers aan in gesprek te gaan over een leven lang opleiden. “Het maken van afspraken is in de technische sector voor ons als Summa vaak nog lastiger dan in andere sectoren. Maak duidelijk dat je als ondernemer ook een bijdrage doet. Er zijn 49.000 mensen in onze arbeidsmarktregio zonder startkwalificatie. En driekwart van de statushouders heeft geen werk. Neem hen mee.”

De Valkenswaardse ondernemer Martijn Verspeek kreeg de hele zaal mee met zijn aanpak rond zijn medewerkers, die hij ‘goeie gasten en goeie vrouwkes’ noemt. Zij worden bij zijn installatiebedrijf compleet in de watten gelegd. Met een kleedruimte waar de spelers van PSV jaloers op zullen zijn, iedereen een eigen plekje met ’s ochtends frisgewassen persoonlijke werkkleding. Een eigen café en heel veel persoonlijke aandacht. “Jongeren moeten ook weer leren dat werken leuk is als je je passie doet. Als een scholier bij ons stage komt lopen, als is het maar voor drie uur, ligt er werkkleding met zijn naam erop klaar. We bereiden ieder bezoek goed voor. Dat kost tijd, maar als je ze weet te raken dan heb je jarenlang op hun school de beste ambassadeurs voor je vak die er zijn. Dat werkt zoveel beter dan welke gastles van mij of een collega.”

Sociale problemen samen aanpakken

Brainport-directeur Paul van Nunen zag direct mogelijkheden: “Ik denk dat er in de Kempen nog veel kansen zijn om op de ‘Martijn-manier’ te ondernemen.” Met aandacht voor de mensen die altijd al in de regio wonen, stipte Van de Ven nog even aan. “In Steensel gaat de correspondentie van de sportclubs al volledig in het Engels. Maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die die taal niet spreken. Zij dreigen buiten de boot te vallen. Willen we dat wel?”

Dijsselbloem trapte er al mee af. “Daarin kunnen bedrijven een rol spelen. Het bedrijfsleven kan helpen met de aanpak van sociale problemen. Er is geen enkele reden voor Calimero-gevoel in de Kempen. Dat ene bedrijf heeft duizenden toeleveranciers en die zitten ook hier. Het bijzondere aan deze regio is dat we het sámen doen.” Aansluiten bij het Kempisch Ondernemers Platform kan door een mail te sturen naar info@hetkop.nl. Er wordt z.s.m. contact met je opgenomen om de partnermogelijkheden met je door te nemen.