Kempisch maakbedrijven krijgen les in marketing

Maar liefst 36 deelnemers van 28 verschillende bedrijven namen op 23 maart deel aan de Masterclass Marketing in de Maakindustrie. Aanleiding voor deze training is het onderzoek uit 2020 naar de kracht en uitdagingen van de Kempische Maakindustrie. Stefan Slenders, Bureaumanager van het KOP: “Een van de voornaamste conclusies uit dit onderzoek is dat voor veel Kempische maakbedrijven marketing een blinde vlek is. En daarmee doen ze zichzelf te kort. Met deze sessie proberen we inzichten aan te reiken waarmee de bedrijven direct aan de slag kunnen”.

De workshop werd verzorgd door Sten van Poppel en Jorg Michiels van het specialistische marketingbureau Maaketing. In een ochtendsessie van ruim 2,5 uur werden verschillende facetten van marketing behandeld zoals Employer Branding, aanbrengen van focus binnen het klantbestand en dé must van het CRM pakket. Sten: “In de praktijk zien we dat veel bedrijven het CRM-pakket gebruiken wat onderdeel is van hun ERP-pakket. An sich logisch, alleen in de praktijk zien wij dat dit pakket niet toereikend is.” Stefan vult aan: “Vanuit deze sessie gaan we met geïnteresseerde deelnemers een verdiepingsslag maken. Er gaan dus meer van deze workshops en trainingen de komende tijd volgen.”

We waren te gast bij Q-Fin in Bergeijk, fabrikant van ontbraammachines. Marketingmanager Lian Jansen gaf middels een korte presentatie een inkijkje in de marketingaanpak van Q-Fin. De ochtend werd afgesloten met een boeiende rondleiding van eigenaar Anton Bax en zijn team.