Honderden scholieren Pius-X maken kennis met bedrijven bij BijbaantjesMarkt en Meet & Match

Van de aarzelende dertienjarigen tot de enthousiaste leerlingen van de wereldklassen van het Pius X-College in Bladel, ze kwamen vrijdag allemaal op de tweede BijbaantjesMarkt van het Kempisch Ondernemers Platform af. Voor het eerst op het Pius X-College, dat er samen met het KOP meteen ook een Meet & Match aan koppelde waar honderd vmbo, havo en vwo-scholieren, medewerkers van bedrijven en docenten in gesprek gingen over het thema ‘Succes in je werk’.

Want wat is dat eigenlijk, succesvol zijn in je werk? Keynotesprekers operationeel directeur Maurice Verbruggen van Van Ham Group en eigenaar Hessel Peeters van Peeters Technical Solutions benadrukten in de ochtend al dat plezier voor hen erg belangrijk is. Doorzetten hoort er ook bij, want het KOP vroeg hem niet voor niets als inspirator voor de jeugd. Van Ham Tenten & Podia was tijdens corona 659 dagen dicht, maar wist door slim ondernemerschap, hard werken en trouw blijven aan de vaste medewerkers zelfs een groei te bewerkstelligen.

De 25-jarige Peeters vertelde daarna over zijn eigen schoolcarrière. “Je moet vooral niet over niveaus praten. Ik ben hier zelf met een tweetalig advies binnengelopen en met een vmbo g/t-diploma uitgestroomd omdat ik wilde leren lassen, freezen en draaien, en dat alleen op het vmbo kon.” Daarna startte hij vanuit het mbo een eigen bedrijf, waarbij hij de scholieren met foto’s liet zien dat dit letterlijk in een tuinhuisje begon, en via een melkstal nu naar een enorm, nieuw bedrijfsgebouw is gegroeid.

Goede inspiratie voor de tafelgesprekken, waar de scholieren samen met ondernemers uit diverse sectoren in gesprek gingen. Leerlingen bleken geld wel belangrijk te vinden, maar plezier het allerbelangrijkste. Op de vraag wie straks een vijfdaagse werkweek wil, stak slechts één zijn hand aarzelend op. De kennismakingen die het Kempisch Ondernemers Platform tussen bedrijven en scholen organiseert, zijn hard nodig, merkten alle aanwezigen. Weten wat je wil gaan doen ‘later’, dan moet je tijdens je schooltijd bij bedrijven kunnen gaan kijken. Ook als je havo of vwo doet. En dat werd aan verschillende tafels direct geregeld, bijvoorbeeld voor een snuffelstage.

‘Goed dat KOP verbinding legt tussen ondernemers en leerlingen’

Nog meer kansen waren er bij de BijbaantjesMarkt. Zo’n dertig bedrijven uit de Kempen richtten een kraampje in en vele honderden jongeren van alle schooltypes en leerjaren stroomden in anderhalf uur tijd langs de standjes. De Bladelse wethouder Hetty van der Hamsvoort kwam ook langs. “Ik ben erg enthousiast. Ik vind het erg goed dat KOP zich inzet om de verbinding te leggen tussen ondernemers en leerlingen. Mijn ervaring is dat veel mensen, dus ook jongeren, niet weten wat deze bedrijven te bieden hebben. Andersom is dat natuurlijk ook het geval: deze leerlingen hebben ook veel te bieden aan de bedrijven- toekomst!”

De gemeenten Eersel en Bladel waren zelf ook aanwezig, met hun vrijwilligersbureau. Ook Brainport Industries College haakte aan, met BBL-banen. Jongeren konden bij de bedrijven meteen solliciteren of hun gegevens achterlaten. Ook was er van ieder bedrijf een Q&A om mee te nemen, met informatie over salaris, extraatjes, opties om vrij te nemen en antwoorden op andere vragen die jongeren eerder hebben gesteld. Het leverde alle aanwezigen kandidaten op.

Laten zien wat je doet

Jeroen Geerts van het Reuselse bedrijf Imants: “Ik nodig alle geïnteresseerden binnenkort met hun ouders bij ons uit. Kunnen ze meteen zien of het echt een match is!” Ook andere technische bedrijven als MUPA Schakeltechniek, Laserparts, KLG Europe en Kemi lieten aan de scholieren met producten en gereedschappen meteen zien wat dat nu eigenlijk is, hun vak.
Wel zo handig, want veel technische bedrijven merken dat jongeren gewoon nog niet weten wat ze bij hen kunnen doen als bijbaan. Bouwtekeningen en voorbeelden van producten bij Matrex Molds hielpen bijvoorbeeld bij het wekken van de interesse. “Anders is het toch lastig voor te stellen wat wij doen.”

Het KOP maakte een speciale lesbrief die het Pius X-college in de weken voorafgaand aan de BijbaantjesMarkt in de lessen besprak. Daarmee is het onderdeel geworden van het loopbaan oriëntatie traject (LOB). Dat leverde onder andere goede gesprekken op bij recreatiepark Ter Spegelt. “We kregen ook erg geïnteresseerde leerlingen van de wereldklassen. Zij waren goed voorbereid en we vragen hen zeker eens langs te komen om verder kennis te maken.”

Direct sollicitaties

En waar leeftijd soms nog even een arbeidsrechtelijke drempel blijkt, hadden de jongeren goed geluisterd naar de boodschap van de ondernemers om toch interesse te tonen. Nog tijdens de markt kreeg Hessel Peeters al een mail van een 14-jarige. Die wordt in maart 15 en wilde dus vast graag eens een dagje meelopen, zodat hij daarna direct kan beginnen. “En of de BijbaantjesMarkt dus effectief is”, constateerde Peeters.

Op 26 maart is er weer een BijbaantjesMarkt, dan bij en voor het Rythovius College in Eersel. Alle KOP-partners krijgen hier binnenkort als eerste een uitnodiging voor.