Eerste BijbaantjesMarkt groot succes voor scholieren en Kempische ondernemers

Van plaatwerkbedrijf tot houtbewerking en van schoonmaak tot apotheker, jongeren in de Kempen hebben wat te kiezen als het om een bijbaantje of vakantiewerk gaat. Dat bleek op de succesvolle eerste editie van de KOP BijbaantjesMarkt. Op het Rythovius College in Eersel bezochten zeker 200 scholieren de kraampjes van 35 Kempische ondernemers.  

De eerste BijbaantjesMarkt voor scholieren en Kempische ondernemers is onderdeel van de Vakroute Kempen die het Kempisch Ondernemers Platform samen met onderwijs en bedrijfsleven opzet. In plaats van losse initiatieven om onderwijs en bedrijfsleven te verbinden wordt aan een duurzame basis gewerkt, waarmee jongeren tijdens de middelbare school vaker in contact met het bedrijfsleven komen en een goed beeld krijgen wat mogelijk is in hun eigen woonomgeving, de Kempen.

Een bijbaantje hoort daar natuurlijk bij, maar veel jongeren vinden het lastig om zomaar binnen te lopen bij een bedrijf om te solliciteren. Ook is er geen overzicht van bedrijven die jongeren zoeken. De BijbaantjesMarkt is hier een antwoord op, denkt het KOP. En bedrijven en scholieren ontdekten tijdens de markt dat het inderdaad zo werkt, gezien de vele geslaagde matches.

Eigenaar Kevin Kessels van Gigant International voorziet samen met zijn collega de ene na de andere scholier van een goodybag. De jongeren – zeker 20 tot 25 – geven in ruil daarvoor hun gegevens op, zodat Gigant contact met hen op kan nemen. “Hier kan geen marketingadvertentie tegenop. Bij soortgelijke wervingsevenementen die ons meer tijd en inzet kosten, krijgen we niet zoveel reacties als hier. Er zitten zeker jongeren bij die bij ons aan de slag kunnen”

En dat jongeren komen aanlopen met een petje van ‘concurrent’ Van Ham Tentenbouw, maakt Kessels niet uit. “Er zijn hier genoeg scholieren om iedereen van vakantiekrachten te voorzien.” De Bruyn Metaal houdt de week na de BijbaantjesMarkt meteen een open avond voor geïnteresseerde jongeren. Femke Bax laat de jongeren in hun stand zien dat ze in hun bedrijf ook echt technisch aan de slag kunnen. Ook de schakelkasten die Mupa meenam, geven scholieren direct een goede indruk, terwijl even verderop Driessen aan de hand van fysieke voorbeelden uitlegt wat plaatwerk biedt.

Het KOP nodigde voor de BijbaantjesMarkt ook andere sectoren dan alleen de techniek uit. Zo trekken de stands van Joris Zorg en Oktober veel meiden én jongens. En de Bergeijkse apotheek werft scholieren om een medicijnautomaat te bedienen als de vaste krachten vakantie hebben. Horeca en supermarkten haakten ook aan. Alle bedrijven vulden vooraf een vragenlijst in, die de school en het KOP met inbreng van scholieren hadden opgesteld. Hiermee wisten de jongeren meteen wat ze kunnen verdienen en welke extra’s bedrijven bieden, zoals gratis sporten of leuke uitjes.

Meet & Match event

Want in de Meet & Match voorafgaand aan de BijbaantjesMarkt bleek dat jongeren vooral werk zoeken dat goed betaald wordt, maar dat gezelligheid of iets leren voor een deel van de vakantiekrachten ook belangrijk is. Bij dit event schoven in de aula van het Rythovius ruim twintig bedrijven en 55 scholieren samen aan tafel om te praten over geld en werk. Ze luisterden samen met docenten eerst naar keynotes van Janiek van der Palen van This is Live Group en Ruud Schippers, voormalig eigenaar van JAM uitzendbureau. Daarna bespraken ze de thema’s in kleinere groepjes, een goede kans om meer over elkaars belevingswereld te leren.

Bedrijfsbezoeken en database

KOP en Rythovius werken op verschillende manieren samen. Met Rythovius-in-Bedrijf bezoeken deze weken vanuit de lessen ondernemerschap bijvoorbeeld ook zo’n 250 scholieren van mavo, havo en vwo Vencomatic en Suevia. Ook zijn techniekcoaches van het KOP actief op de school.

Daarnaast neemt het Rythovius deel aan de pilot voor de doorontwikkeling van de matchingstool voor bedrijven- en scholen, het Loket van Jet-Net & TechNet. Hierin zijn vanuit het KOP al 150 bedrijven en alle Kempische scholen aangemeld. Deze landelijke site wordt momenteel doorontwikkeld, en de Kempen is uitgekozen als proefregio. Vijf ondernemers en vijf scholen krijgen momenteel de kans hun input te leveren op het geplande eindproduct. Vanaf mei worden alle ondernemers en scholen in de Kempen uitgenodigd om (hernieuwd) kennis te maken met de gratis database.

Aftermovie Meet & Match en BijbaantjesMarkt

Nieuwsbericht in Eindhovens Dagblad