“Deze tech-award hadden we zo vroeg nog niet verwacht!”

“We hoefden niet eens iets te doen voor deze award. De organisatie belde ons of we 7 juli tijd hadden om hem op te komen halen.”

Paul Wouters, Dirk Wouters en Sjors Hooijen hebben onlangs de ‘Gerard & Anton Award’ gewonnen, hun bedrijf Tech2B is één van tien veelbelovende startups uit de Brainport-regio: “Blijkbaar hebben ze 68 bedrijven geanalyseerd en werden wij eruit gepikt. Een hele eer, want de winnaars van eerdere jaren blijken een hoge overlevingskans te hebben. Dat zijn ook niet de minste, met namen als Lightyear en Additive Industries.”

Wat doet Tech2B?
Paul legt uit: “Mijn broer Dirk merkte regelmatig dat er in de metaalindustrie niet erg efficiënt wordt gecommuniceerd tussen partijen, meestal gaat alles via de mail met alle nadelen die daarbij horen. Hij vroeg ons om zijn idee uit te werken van een platform, dat communicatie over klussen en capaciteiten in de sector veel efficiënter en veiliger zou maken. Hij heeft zelf een metaalbedrijf, het zou alleen hem al goed kunnen helpen.”

“We bouwen bewust zijn idee uit van onderop, vanuit de problemen van metaalbedrijven in de Kempen naar boven en naar buiten. Een boom die goed geworteld is blijft langer staan, toch? We luisteren goed naar klanten en benaderen bewust partijen heel selectief. Toen de eerste klussen op onze marktplaats verschenen, zochten we daar heel bewust de juiste bedrijven bij. Dankzij Corona gaat dat nu vanzelf, partijen zoeken zelf op ons platform omdat ze hard op zoek zijn naar nieuwe omzet. We hebben het ook tijdelijk gratis gemaakt.”

Dus Tech2B is een marktplaats voor producten, klussen en machinecapaciteit?
Sjors veert op: “Zeker niet alleen! De marktplaats is wel waar mensen ons van kennen en vaak ook de eerste kennismaking met Tech2B, maar onze missie is groter. We willen de kruipolie in de maakindustrie zijn, partijen verbinden en hun communicatie optimaliseren en veiliger maken. Op dit moment gaat alles via mail, met al het onnodig werk en de risico’s die daarbij komen kijken. Daar kan ons platform goed bij helpen.”

“We willen dat de partijen in de maakindustrie in een veilige omgeving met elkaar gaan communiceren. Je zet je orders op Tech2B en nodigt je vaste leveranciers uit om er wat mee te doen. Als die het niet kunnen, kun je het werk vervolgens eenvoudig aan andere partijen aanbieden.”

“We willen dat nog verder automatiseren, zowel tussen partijen als binnen partijen. Grote bedrijven als VDL weten vaak niet hoeveel machinecapaciteit er binnen de groep beschikbaar is, met ons platform wordt dat zichtbaar. Ze kunnen de capaciteit vervolgens selectief zichtbaar maken voor andere partijen, mochten ze dat willen.”

Jullie bieden dus transparantie aan de maakindustrie?
Paul knikt: “We willen toewerken naar een centrale, dynamische informatiebron, die bedrijven intern of eventueel richting klanten of leveranciers kunnen inzetten. Of desgewenst naar derde partijen op ons platform. De eerste stap is het verbinden van twee partijen zonder tussenkomst van e-mail of andere middelen die niet efficiënt zijn. Uiteindelijk willen we ERP-systemen koppelen via de SCSN-standaard, dan worden de systemen ondergeschikt aan de communicatie die erop plaatsvindt.”

“Veel grote bedrijven bouwen nu eigen inkoopportalen, waar de leveranciers op moeten inloggen. Die versnippering is niet gewenst, niet voor de sector zelf maar daarbinnen zeker niet voor de toeleveranciers. Zij moeten dan immers de administratie van hun klanten gaan doen, dat is geen ketenintegratie. Vaak rammelt de technische veiligheid van die portalen ook, en dekken ze juridisch gezien niet alle risico’s af.”

Veel kansen dus voor Tech2B, zoals de jury van de Gerard & Anton Award concludeerde?
Sjors beaamt dit: “Het is een hele waardering dat we die prijs al na een jaar hebben gewonnen, voor de buitenwereld zijn we eigenlijk pas sinds januari actief. De Metaalunie en Brainport hebben ons al goed geholpen, ze hebben veel bedrijven doorgestuurd. En LinkedIn is natuurlijk erg geschikt om contacten in de markt te leggen. Zeker nu in Corona-tijd.”

“Qua aanmeldingen hebben we geprofiteerd van Corona, maar de metaalindustrie moet er zelf natuurlijk niet te veel last van gaan krijgen. Want dan gaan wij het ook merken, haha.”

 

Door: Edwin Vlems